05 de gener 2007

Un regal de Reis

Al llarg de la nostra vida hi ha molts llibres que han estat de lectura obligada, és a dir, en un moment o altre s'han de llegir. Alguns ens marquen en una determinada època. Altres en ajuden a entendre-la mentre l'estem vivint i altres ens ajuden a créixer.
També hi ha llibres que només llegim per curiositat, per saber de l'autor o perquè porten un missatge del qual ens en podem beneficiar.
Hi ha obres mestres, clàssics que es poden llegir sempre. Hi ha llibres i escriptors. Uns sense els altres no existirien.
Em refio dels crítics literaris a mitges. Llegeixo la sinopsi que se'n fa , als diaris i a les revistes. Em fixo en les recomanacions, sobretot de gent que llegeix molt i té criteri.
Però sobretot m'agrada fullejar el llibre abans de comprar-lo, mirar-lo per dins, veure la lletra, l'estil, olorar-lo... sense presses. No deixa de ser un regal. I com tot, em puc equivocar. No encertar-lo, trobar-lo feixuc. El meu defecte és que l'he d'acabar de llegir perquè així en tinc una opinió fiable de que no el recomanaré.
Fer regals sempre és un plaer per qui els fa. Hi ha una emoció en la tria, en la dedicatòria, en l'embolcall... i regalar llibres sempre et permet aquesta aventura, sobretot si ja l'has llegit. Pots arribar a imaginar com s'emocionarà la persona a qui li fas el regal. Si plorarà, si riurà, si en treurà coses de profit.
No deixa de ser una part d'un mateix que s'escampa als ulls d'una altra persona. Paraules que no sabem dir-les amb veu alta i en canvi el llibre fa de missatger.
Com ara els blocs, que fan de missatgers de paraules; petits regals que ens emocionen o ens entristeixen... com altres coses de la vida, sempre en constant canvi. Demà no serem els mateixos d'avui perquè haurem donat un altre pas i l'entorn també s'haurà modificat.
Avui he remanat per la biblioteca de casa i n'he desempolsat uns quants. Us deixo alguns títols i una breu ressenya.
Aquests dies grisosos d'hivern conviden a buscar un raconet i deixar-se emportar per la màgia de les històries, siguin reals o fictícies.
Madame Bobari - Gustave Flaubert
Potser la millor novel.la del S. XX. Novel.la romàntica on es descriuen els sentiments d'una dona jove casada amb un home anodí. S'enreda amb un embolic amorós que acabarà en desgràcia.
La dama de blanc - Wilkie Collins
Novel.la d'intriga. És considerada la primera novel.la d'aquest gènere. Els personatges ajuden a desvetllar el misteri.
De profundis - Oscar Wilde
És una obra mestre. És una extensa carta, escrita des de la presó, al seu amant.
El bon soldat - Jaroslav Hasek
Considerada com l'obra mestre de la literatura txeca. Una obra còmica, un retrat irònic de la conflictiva Europa dels Balcans. Traduïda al català per Monika Zgushova.
Ketchup - Xavier Gual
És una visió àcida sobre històries urbanes de joves marginals de l'extraradi barceloní. Escrita en Skaz ( el personatge parla en primera persona. No pot sortir d'ell mateix ).
La Vall d'Issa - Czeslaw Milosz ( autor polonès )
És una autobiografia. Publicada a la segona meitat del s. xx, pertany a la literatura impressionista.
Història d'una vida - Aharon Appelfed ( escriptor israelià ) Premi Mèdicis 2004
Impressions de l'autor quan tenia 8 anys i en va viure 3 en un bosc amagat dels nazis.
Les confessions - Jean Jacques Rousseau
Una descripció d'aspectes trivials de la seva vida.Un text honest. Una exploració dels conflictes entre els valors morals i els sensuals.
4 Dies a l'Àfrica - Toni Sala
Un llibre de viatges que es llegeix com una novel.la. Un viatge que va fer a Guinea Equatorial. Un contrast de cultures.
A foc lent - Ramon Guillem - Premi de literatura eròtica La Vall d'Albaida 2004 ( València )
Novel.la eròtica. Una història d'amor desbordada d'erotisme i sensualitat.
Amb una prosa suggeridora aquest relat reivindica la vida a través d'allò que omple de goig els protagonistes: la música, la poesia, la fotografia, la pintura o el cinema, en resum - l'art -
El vigilant del camp de sègol - J.D. Salinger
Viatge d'un adolescent cap a la maduresa. Narrat en primera persona. Aprendrà les lliçons de l'escola de la vida.
Oldebeerkoop - Quim Monzó - Premi de la crítica Serra d'Or 1981
Novel.la que parla sobre la droga, l'individualisme, del fred, de la impossibilitat de comunicar-se. Tot i que és un llibre per llegir a la E.S.O va bé per anar refrescant-nos la memòria.
L'Aurora - Núria Tió ( sexòloga gironina ) Premi de literatura eròtica La Vall d'Albaida 2003
Erotisme, tendresa i humor. De lectura àgil i ràpida. Toca temes " delicats " amb una gosadia i fermesa en alguns casos digna d'elogi.
Viatge d'hivern - Jaume Cabré ( autor de La Teranyina )
14 contes d'homenatge a la música i a la pintura. Amb un rerefons de Schubert, Bach o Rembrandt, Cabré s'endinsa en les passions humanes, en la mort i en l'oblit.
"ESCRIURE ÉS COM VIURE, ÉS DUBTAR"
" LLEGIR ÉS ORDENAR LES PASSIONS I LES EMOCIONS "
Jaume Cabré


19 Comments:

Anonymous Anònim said...

Sol he llegit el de Quim Monzó.

Llegint blogs t'adones que, quan recomanen llibres, música, etc. la producció cultural és tan extensa i els gustos tan diversos que no en s l'acabarem. De fet, el propi Monzó va escriure que si volguéssim llegir-nos tots els libres impressos en un any, tindriem que parar les màquines durant 5 i ser bons lectors.

Jo ara estic fent un cicle Michael Chabon, llegint lentament el llibre de Robert Fisk i intentant disminuir la cua de llibres per a llegir.

2:05 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Un professor de la facultat (en José M. Valverde, que cito de tant en tant) ens va explicar un dia com havia fet decidir un estudiant a decantar-se pe la Filologia o la Història. Simplement li va preguntar; "Le gusta a usted el olor de la tinta impresa?", l'estudiant el va mirar amb ulls interrogadors i el professor va concloure : "Dedíquese a la Historia". I ens va afegir : "Y es un gran historiador!!".

Espero que els Reis t'hagin deixat uns quants llibres més. I em permeto recomanar-te "Les Liaisons Dangereuses" de Choderlos de Laclos (és ben bé un blog del s. XVIII: cartes i més cartes d'un personatge a l'altre, al·lusions, intrigues, il·lusions, esperances, queixes, confessions, agraïments...).

Una abraçada reial!

5:15 a. m.  
Blogger República B612 said...

Quina feinada se'ns ha girat ara!! XD Bon regal! Gràcies

9:46 a. m.  
Anonymous Anònim said...

Joana, només he llegit els dos primers títols que cites; tot i que dels altres autors, sí que n'he llegit d'altres obres. Per cert: "El bon soldat" no és de Ford Madox Ford? (en vaig fer un post sobre aquest llibre amb zero patateros comentaris. Però no per això no deixaré de fer-ne i esperar que tu em recomanis lectures. Salut Què tal els reis?.

12:56 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Ostres, a mi també em passa això quan compro un llibre! M'encanta tocar-lo, olorar-lo, impregnar-me de la seva textura... i si no m'és agradable ja em costa d'agafar-lo. També m'apassionen els llibres antics, aquells que estan arrugats, vells i bruts, que han passat per tantes mans, que han compartit bones estones amb tanta gent.. I m'encanta fer-me meus els llibres, rebregar-los, tocar-los... (no entenc a la gent que acaba de llegir un llibre i aquest està quasi en el mateix estat que abans de ser iniciat)
Uix, quin rollo t'he fotut...

2:41 p. m.  
Anonymous Anònim said...

tot i que ja han passat els Reis, deixeu-me recomanar-vos una autora catalana extraordinària que acaba de treure llibre: Imma Monsó. Acaba de publicar "Un home de paraula" que estic a punt de llegir. Però qualsevol llibre d'ella té la virtut de fer-nos gaudir del plaer de la bona literatura amb una intensitat gairebé impossible. Cada frase pot ser una joia.

Una abraçada!

4:55 p. m.  
Anonymous Anònim said...

robertinhos,
Hi ha molta oferta però això et permet escollir.I sempre aprèns i veus els gustos dels demés.
Ara tinc la cua més llarga de llibres amb el teu que tb mapunto.:)
violette,
Me l'apunto.Gràcies. És en francès?
M'anirà bé per refrescar-lo.
Bons Reis!
B-612,
Tot i que ja han passat els Reis, avui diumenge me n'ha caigut un d'inesperat aquest migdia abans de dinar....
Veí,
Sí tes raó . Hi ha unaversió anglesa, però és diferent a la txeca.Són ues novel.les diferents.
Els Reis... han anat bé. I a tu?
Iruna,
No trobes que n'hi ha que fan una olor especial???
Spock,
El tinc a la llista de pendents.
assat Reis m'hi poso i en parlem.
Bons Reis tothom!

6:02 a. m.  
Anonymous Anònim said...

Tinc i he tingut molts interessos i curiositats, però els darrers anys han estat tres les passions no familiars que han mogut emocions: gastronomia, llibres i sexe(ordenades gramàticalment).

Vaig viure una aventura romàntica obrint una llibreria en el lloc menys propici i en el moment menys adequat.

I em demanaven que recomanés llibres. És bó recomanar llibres quan es pot fer des del propi sentiment o emocions. És més complicat quan et demanen recomanació per a una persona determinada.

Però és cert, hi ha molta producció. I al final queden les obres que tranmeten, que ens mouen i ens fan pensar.

petons i llepades

6:46 a. m.  
Blogger Joana said...

gatot,
Una bona barreja per tenir sanes emocions!
Que comencis bé la setmana!

9:14 a. m.  
Anonymous Anònim said...

No n'he llegit cap!!! Lamentable, ho sé. Però me'ls apunto!

Que tinguis un bon dia Joana!

1:32 a. m.  
Blogger Joana said...

Candela,
És que n'hi ha tants!!!! és impossible llegir-ho tot. Segur que n'has llegit d'altres que jo encara no he llegit. Tu apunta...
Qiue tinguis bona setmana!

12:44 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Entre altres regals, que aquest any no em puc queixar gens, m'han caigut 'Una breve historia de casi todo' d'en Bill Bryson, i 'El camino a la realidad' d'en Roger Penrose. M'agraden molt els llibres de divulgació científica :P

2:57 a. m.  
Blogger Oriol said...

en aquest sentit estic com la Candela. Sóc el que en podriem dir 'un lector comercial', llegeixo sovint llibres que em recomanen com a best seller o al "circulo". Prenc nota Joana, algun m'agradarà llegir.lo.
Aprofito la confiança, i el nivell del col-lectiu, per preguntar "La vall d'Or" de Isabel LLedó té una segona part? algú ho sap? Gràcies

4:31 a. m.  
Blogger Abogadaenbcn said...

Jo soc una addicta de llibreries i biblioteques, però no puc amb els llibres massa gruixuts. És superior a mi! Amb tots els totxos que vaig haver de llegir a la carrera vaig acabar una mica farta, espero que se'm passi aviat i pugui tornar a gaudir d'un bon llibre de més de 300 pàg.

A mi per reis m'ha caigut el Planeta.

6:43 a. m.  
Anonymous Anònim said...

pd40,
a veig que tindràs feina... llegint!
Bon An! i bona lectura.
Oriol,
Segur que algun t'agradarà...
No he llegit la vall d'Or, ja m'informaré si sé res.
Abogada,
Ja m'ho imagin. De fet hi ha bons llibres i novel.les curtetes.
Bon Any!

2:33 p. m.  
Anonymous Anònim said...

:)

2:37 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Jo ara m'estic llegint un fet real de John Grisham, el proyecto Williamson. I m'està agradant molt. Bueno, em queden 60 pàgines. Avui quedará enllestit...

4:15 a. m.  
Anonymous Anònim said...

Un regal de reis... una sonrisa

Great blog!
From Spain, un saludo

www.sevendays714.blogspot.com

1:05 p. m.  
Blogger Joana said...

L'homemúsic,
Ja em diràs si val la pena. El llegiré.
L.v,
Gràcies. Passa quan vulguis.
;)

1:13 p. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home